Mantelzorgondersteuning

Iedereen die langdurig zorgt, bijvoorbeeld voor een zieke of gehandicapte moeder, kennis of buurman, is mantelzorger. Mantelzorgers zijn geen beroepsmatige zorgverleners of vrijwilligers, maar ze doen dat vanuit een persoonlijke band met degene voor wie ze zorgen.

De mantelzorgondersteuners geven informatie, voorlichting en persoonlijk advies. Er worden bovendien activiteiten en bijeenkomsten, bijvoorbeeld lotgenotencontacten en thema-avonden, georganiseerd. Daarnaast coördineert Mantelzorgonderstening de Vrijwillige Hulpdienst en het Maatjesproject. Mantelzorg Tynaarlo heeft ook een eigen website: mantelzorgtynaarlo.nl

Jonge mantelzorgers

Ook de groep jonge mantelzorgers ( 8 – 23 jaar) heeft onze aandacht. Voor deze doelgroep worden eigen activiteiten georganiseerd.

Onlangs heeft Trias een expeditie in Wildlands Emmen georganiseerd voor jonge mantelzorgers

Persoonlijke ondersteuning

Er kan bij u thuis een gesprek plaatsvinden om uw situatie te bespreken en te kijken welke hulp en steun u nodig heeft. De mantelzorgondersteuners kennen als geen ander het hulp aanbod in uw regio en zijn op de hoogte van de regelingen en mogelijkheden. Zij kunnen u helpen om hulp in te schakelen waar dat nodig is.

De beleving van de mantelzorger verschilt per persoon en situatie. Toch is mantelzorg vaak langdurig en intensief. Het is belangrijk om, als u zorgt voor een ander, ook goed voor u zelf te zorgen. Mantelzorgondersteuning kan u daarbij helpen.

Training Mindfulness voor Mantelzorgers (gratis)

In het najaar 2017 heeft de eerste groep mantelzorgers deelgenomen aan de training mindfulness, georganiseerd door Stichting Trias en de gemeente Tynaarlo. Door de zeer positieve ervaringen en resultaten zijn er ook twee training in 2018 geweest.