Vossenhol

Deze BSO is gevestigd zowel op het terrein van CBS Menso Alting als in het voormalige schoolgebouw van de Bladergroenschool, samen met ons kinderdagverblijf Ieniemienie. Beide locaties grenzen direct aan een bijzonder bosrijke omgeving. Er worden dan ook regelmatig uitstapjes en wandelingen gemaakt naar het bos. Het thema voor deze BSO, namelijk natuur, ligt dan ook voor de hand. Op beide locaties beschikken we over grote speelplaatsen met veel groen. De kinderen kunnen hier uitgebreid spelen, fietsen en ontdekken.
Doordat we de beschikking hebben over drie groepsruimtes kunnen de vaste medewerkers bekijken wanneer het kind er aan toe is om naar de volgende groep te gaan. Door deze indeling kunnen er verschillende activiteiten op ontwikkelingsniveau worden aangeboden.

Activiteiten

Er is aandacht voor zowel culturele, muzikale als sportieve activiteiten. Dagelijks is er een aanbod voor de kinderen dat aansluit bij hun interesses. Bv. koken, knutselen, naar het bos etc. Ook wordt er af en toe met thema’s gewerkt. Bv. Camping-weken, Afrika-project. Dit laatste project heeft enkele weken geduurd en werd afgesloten met een groots opgezette fancy-fair waarvan de opbrengst ging naar een speciaal project (voor kinderen) in Sierra Leone. Samen met de kinderen werden er allerlei activiteiten en cadeautjes bedacht en gemaakt voor de fancy-fair. Sieraden, regenmakers, trommels, versierde flessen etc. Tijdens deze weken was er aandacht voor de leefsituatie van de kinderen in Sierra Leone. Hoe wonen ze? Wat eten ze? Gaan ze ook naar school? Hoe ver is het eigenlijk bij ons vandaan? Doel is om dit project jaarlijks terug te laten komen zodat het blijft leven bij de kinderen.

Tijdens vakantieweken bieden we altijd extra activiteiten. We werken dan aan de hand van een thema. Bijvoorbeeld het ‘landenthema’. Iedere week staat er dan een ander land centraal. Dan wordt er bv. gekookt op de Italiaanse manier, verdiepen we ons in de leefgewoontes van een land, waar ligt het land eigenlijk etc. Tevens is er dan de mogelijkheid om af en toe uitstapjes met de kinderen te maken. Naar de kinderboerderij, picknicken in het bos, bezoek aan een tentoonstelling of een echte vogel excursie.